Meridiaanstrekkingen (Makko-ho)

 

Zoals de naam al doet vermoeden zijn deze oefeningen gericht op het strekken van de meridianen (energiebanen).

Door deze oefeningen regelmatig te doen krijg je een indruk van de conditie van je eigen energiehuishouding en kun je deze conditie verbeteren.

Deze strekkingen zijn daarom een goede vorm van zelfdiagnose. Je zult voelen dat bepaalde oefeningen beter gaan dan andere. Zo kom je erachter welke meridianen nog niet in topconditie zijn en dus wat extra aandacht nodig hebben. Je wordt je bewust van je eigen energie, heft blokkades op en werkt zo aan een betere energiestroom waardoor klachten kunnen verminderen en alles weer lekker loopt.

 

Meridiaanklok

De energieën van de verschillende organen zijn niet op elk moment van de dag even actief. Elk orgaan heeft een tijdstip waarop hun energie het meest merkbaar is. Deze cyclus van opgaande en neergaande activiteit van de energieën wordt de meridiaanklok genoemd. Als bepaalde klachten zich altijd op een bepaald tijdstip voordoen, zou het kunnen zijn dat de energie die op dat moment het meest actief is verstoord is. Let wel: Dat wil zeker niet zeggen dat er iets met het orgaan aan de hand is.

Dus als bijvoorbeeld iedere dag om 15:00 een vervelende hoofdpijn komt opzetten, kan het zijn dat de energie van de blaas verstoord is. Je kunt dan onderstaande oefening doen die hoort bij blaas/nier om de doorstroming in deze meridianen te verbeteren.

Ook als je ’s nachts altijd op een bepaalde tijd wakker wordt, of als je vóór een bepaald tijdstip de slaap niet kunt vatten, kunnen de oefeningen die betrekking hebben de organen die op dat moment het meest actief zijn helpen om in slaap te komen.

 

Long/ dikke darm

 

Meest actief op tijd van de dag

  • Long tussen 03:00 en 05:00

  • Dikke darm tussen 05:00 en 07:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sta met je voeten iets breder dan schouderbreedte, handen op de rug, handpalmen naar buiten en de duimen in elkaar gehaakt. Op de inademing strek je in deze positie de armen naar achteren en tegelijkertijd buig je het hoofd iets naar achteren en kijk naar het plafond.

Dan buig je op de uitademing met de duimen in elkaar gehaakt. zo ver mogelijk naar voren. Je zult nu een strekking voelen in je armen en de achterkant van je benen.

Op het uiterste punt houdt je deze positie even vast en adem enkele malen langzaam in en uit. Hierdoor stimuleer je de energie van de longen en de dikke darm. Ook de circulatie van het bloed en de bijgehorende spieren worden stevig geactiveerd.

Kom nu weer omhoog en verander de positie van de handen zodanig dat de andere duim nu boven ligt. Herhaal de oefening.

 

Maag/milt/pancreas

​Meest actief op tijd van de dag

  • Maag tussen 07:00 en 09:00

  • Milt tussen 09:00 en 11:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin de oefening in seiza (knieën op de grond en billen op je voeten). Plaats nu de benen iets uit elkaar zodat je met je billen tussen je benen komt te zitten. Breng nu het lichaam langzaam achterover totdat de schouders de grond raken. Als je niet zover komt, plaats dan je ellebogen achter je op de grond zodat je op je armen kunt leunen.

Ga zover naar achteren totdat je een strekking voelt aan de voorkant van je bovenbenen. De gebieden van de maag, milt en pancreas worden nu goed gestimuleerd. Je houdt deze positie en adem een paar keer diep in en uit. Hierdoor gaat de energie sneller stromen door de meridianen van maag, milt/pancreas en wordt de bloedcirculatie door de spierweefsels bevorderd.

 

Hart/dunne darm

Meest actief op tijd van de dag

  • Hart tussen 11:00 en 13:00

  • Dunne darm tussen 13:00 en 15:00

 

 

Foto

 

 

Ga zitten met de benen opgetrokken en laat de benen openvallen. De voetzolen houdt je tegen elkaar. Neem met de handen de tenen vast. Breng de voeten zo ver mogelijk tegen het lichaam aan. Buig je dan langzaam zover mogelijk naar voren en probeer met je voorhoofd je tenen te raken. Laat je ellebogen naar de grond komen.

Blijf in deze positie,zoveel mogelijk ontspannen en herhaal enkele keren de langzame ademhaling. Je voelt nu een strekking in je ledematen. Hierdoor wordt de energie en bloedstroom van het hart en de dunne darm geactiveerd.

 

Blaas/nier

Meest actief op tijd van de dag

  • Blaas tussen 15:00 en 17:00

  • Nier tussen 17:00 en 19:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je zit op de grond met gestrekte benen, de achterkant van de benen raken de grond, de armen strek je naar voren. Adem nu in. Op een uitademing breng je je lichaam met gestrekte rug iets achterwaarts. Adem weer in en kom terug in zitpositie. Op de volgende uitademing buig je naar voren met je neus richting de knieën. De benen en rug blijven recht. Adem in deze houding een paar keer diep in en uit.

Nu vloeit de energie actiever door de nier- en blaasmeridianen.

 

Hartbeschermer/drievoudige verwarmer

Meest actief op tijd van de dag

  • Hartbeschermer tussen 19:00 en 21:00

  • Drievoudige verwarmer tussen 21:00 en 23:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zit met de benen gekruist (kleermakerszit) en de rug recht. Kruis nu armen en leg je handen op de knieën. Als je linkervoet het dichtst bij je lichaam ligt, plaats je je rechterarm onder de linker. Ligt je rechtervoet het dichtst bij je lichaam dan plaats je je linkerarm onder de rechter. Adem diep in en kom op de uitademing naar voren. Houd de ellebogen gestrekt, zodat je handen over je knieën glijden. Je hangt nu ontspannen met je hoofd richting de grond.

Blijf nu een paar diepe ademhalingen in deze houding. Nu worden de hartbeschermer en drievou-dige verwarmer gestimuleerd en er komt tevens een strekking in de wervelkolom.

 

Lever/galblaas

Meest actief op tijd van de dag

  • Lever tussen 23:00 en 01:00

  • Galblaas tussen 01:00 en 03:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ga zitten met beide benen gestrekt naar voren zo wijd mogelijk geopend terwijl je rug recht blijft. De knieën komen niet omhoog, maar laat ze contact houden met de grond. Met gestrekte vingers reik je met beide armen zo ver mogelijk zijwaarts en pak met twee handen één voet vast. Adem in deze houding enkele malen diep in en uit terwijl je benen ontspannen blijven. Je voelt nu een strekking aan de binnenkant van je benen en de zijkant van je romp. Nu worden de meridianen van leven en galblaas gestimuleerd. Als je erg lenig bent kun je ook op een uitademing beide handen naar voren strekken. Houdt je rug recht.

SENSE-ABILITY                                                                                      klacht- en tuchtrecht                ALGEMENE VOORWAARDEN            DISCLAIMER

© 2023 by PERSONAL TRAINER. Proudly created with Wix.com

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Pinterest Social Icon
  • Instagram Social Icon